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Email: liliamdooley (at) yahoo (dot) es

Liliam Dooley, born in Havana, Cuba, in 1971, studied art and clothing design in Havana. She emigrated in 2006 to the United States, becoming a Cuban-American. Since 2021 she resides in Saint-Etienne, France.

In 2017 she starts her vestimentary project marginalia. Taking distance from authorship, that is to say, with a second-hand posture, she transforms garments, without them losing their wearable value, as an exercise of liberation and approach to an audience or a consumer, basically guided by the concepts of Bakhtin’s Carnivalism and Glissant’s Tout-monde (All-world). With this project, she participates in gallery and museum exhibitions, as well as sells transformed or subverted garments from her studio, at very low prices. Liliam is not interested in defining her practice, but plays with the possibility that anyone can produce and consume art, even without noticing it, as part of life itself. Her commitment is to encourage in everyone a natural development of a critical, classless and multicultural vision of the world.

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Liliam Dooley, nació en La Habana, Cuba, en 1971, estudió arte, y diseño de vestimenta en La Habana. Emigró en el 2006 a los Estados Unidos, convirtiéndose en cubano-americana. Desde el 2021 reside en Saint-Etienne, Francia.

En el 2017 comienza su proyecto vestimentario marginalia. Tomando distancia de la autoría, es decir, con una postura de segunda mano, transforma vestimentas, sin que estas pierdan su valor de uso, como un ejercicio de liberación y de acercamiento a una audiencia o a un consumidor, guarecida básicamente en los conceptos de Carnavalismo de Bajtin y del Tout-monde (Todo-mundo) de Glissant. Con este proyecto, ella participa tanto en exposiciones en galerías y museos, como también vende desde su estudio prendas transformadas o trastocadas, a precios muy bajos. Liliam no está interesada en definir su práctica, pero juega con la posibilidad de que cualquiera pueda producir y consumir arte, incluso, sin darse cuenta, como parte de la vida misma. Su empeño es estimular en cualquiera, un desarrollo natural de una visión crítica, desclasada y multicultural del mundo.